P Sahara v Egypte Savana Krter Ngorongoro Serengeti

• Slides: 25
Download presentation

Púšť - Sahara v Egypte Savana - Kráter Ngorongoro – Serengeti v Tanzánií Svetový oceán - Indický oceán (cesta loďou) Tundra – polostrov Kola Dažďový prales - Amazonský prales v Brazílií Prérie vo Wyomingu Subtropický les – Modré vrchy Lesy mierneho pásma – Malé Karpaty

Začiatok môjho nového dobrodružstva sa začína v jednom nemenovanom podniku v Prešove. V podniku sa stretli všetci moji najlepší kamaráti. Rozmýšľali sme o tom, kde pôjdeme na dovolenku cez letné prázdniny. Nemohli sme sa dohodnúť. A mňa napadla bláznivá cesta okolo sveta. Každí zrazu stíchol a po čase sa začali smiať. Ja som im povedal, že to myslím vážne, a spýtal som sa, či by niekto so mnou nechcel ísť. Pokrútili hlavou a zrazu začali dávať stávky kedy sa vrátim domov, a či vôbec dôjdem. Spýtali sa, že kedy plánujem vyraziť. Ja som stručne odvetil: „ Zajtra. “ Nikto mi nechcel veriť a prestali sme sa na túto tému rozprávať. V dobrej nálade sme všetci odišli z podniku tak okolo 2: 30 a každý z nás išiel po vlastných domov. Ráno 2. 7. 2005 ako som vstal o 10: 00 hodine, zbalil som si : oblečenie, hygienické potreby, mobil s nabíjačkou, peňaženku s hotovosťou, kreditné karty, mapu sveta, fotoaparát, kompas, občiansky preukaz a nakoniec cestovný pas. O 13: 00 som si zavolal taxík, aby ma odviezol na letisko do Košíc. Z Košíc mi letelo lietadlo do Bratislavy o 16: 15. Ešte pred odletom si zmenil peniaze na egyptské libry. Z Bratislavy som odletel okolo 18: 00 do hlavného mesta v Egypte - Káhiry. V Káhire som sa ubytoval v päť hviezdičkovom hotely a najal som si sprievodcu, aby mi ukázal krásy Saharskej púšte a jej okolia.

Deň 1, 3. 7. 2005 Úradným jazykom je arabčina, ktorú vôbec neovládam a tak

Deň 1, 3. 7. 2005 Úradným jazykom je arabčina, ktorú vôbec neovládam a tak som si zaplatil tlmočníka. KÁHIRA Je hlavné mesto Egypta. Je to najväčšia metropola Afrického kontinentu. Zostal som prekvapený keď mi bolo povedané, že Káhira má okolo 17 miliónov obyvateľov. Je staré islamské mesto s množstvom mešít. Najznámejšia z nich je Ahmed-ibn-Tulunom postavená v roku 879 n. l. . Na vyvýšenine Káhiry je Gíza. Na juhozápadnom okraji mesta kde sa začína púšť Sahara, nachádzajú sa tu najznámejšie znaky Egypta – Sfinga a pyramídy troch faraónov Cheopsa, Chefréna a Mykerina. Najvyššia z nich je Cheopsova pyramída, ktorá meria až 138. 7 m. Možno sa tu dostať taxíkom, autobusom, ťavách a dokonca aj na koni. KARNAK Asi dva kilometre od Luxoru je jeden z najväčších chrámových komplexov – chrámové mesto boha Amona. K jeho architektonickým zvláštnostiam patrí ohromná stĺpová sieň, o rozlohe asi 5000 m 2, na ktorej je 134 stĺpov. Najvyšší stĺp dosahuje výšku 24 m a má obvod 15 m. ÚDOLIE KRÁĽOV Na západnom brehu Nílu nachádzame jedno z najznámejších egyptských pohrebísk. V hrobkách faraónov je mnoho zachovalých malieb a hieroglyfických nápisov. K najdôležitejším z hrobov kráľov patrí hrob Thutmose III. , Amenhotepa II. , Tutanchamona, Sethi I. a Ramesse II. Neďaleko od pohrebiska sa rozkladá výnimočné architektonické dielo starého Egypta - chrám bohyne Hatšepsovet.

ALEXANDRIA Je slávna prímorská metropola a druhým hlavným mestom Egypta. Dejiny Alexandrie siahajú do roku 331 pred Kristom, kedy mesto založil Alexander Veľký, podľa ktorého je mesto pomenované. V staroveku ležal v mori pred prístavom ostrov Faros, na ktorom sa vypínal jeden zo siedmych divov sveta, obrý maják. Na zbytkoch majáku bola postavená pevnosť sultána Kait Bay. LUXOR Luxor leží asi 700 kilometrov na juh od Káhiry. Je to malé mesto s približne 40 000 obyvateľmi. Ulice Luxoru sú na mnohých miestach jedným hlučným turistickým bazárom, kde sa dá nakúpiť všetko. Nájdeme tu aj jeden z najviac zachovaných egyptských chrámov. SAHARA Je najväčšia púšť sveta. Rozlohou 9, 27 miliónov km 2 zaberá takmer rovnakú plochu ako Čína alebo USA. Leží v severnej Afrike a je ju dobre vidieť z vesmíru. Rozkladá sa od Atlantického oceánu až k Červenému moru. Prechádza cez 10 štátov (Egypt, Líbya, Alžírsko, Tunisko, Maroko, Mauritánia, Niger, Čad, Mali a Sudán). Myslel som si, že povrch Sahary tvorí piesok, ale mýlil som sa. Iba 15% územia pokrývajú piesočné duny. Povrch Sahary je kamenistý. Najvyšším pohorím ležiacimi v púšti je Tibesti (3 415 m) a najnižši bod je v Kattárskej preliačine v Egypte(- 133 m). Na Sahare žijú Tuaregovia a Berberi. Rozlišujeme tu dve ročné obdobia. Letné obdobie trvá od mája do októbra. Je to obdobie bez zrážok a s teplotami okolo 46°C v tieni. Zimné obdobie trvá od novembra do apríla. Teploty sa pohybujú okolo 25°C cez deň a v noci tu nastávajú nočné mrazy. Na Sahare sa nenachádzajú žiadne lesy. Rastlinstvo je veľmi biedne. Najviac porastov sa vyskytuje v oázach pozdĺž Nílu. Sú to najmä palmové háje a suchomilne trávy. V okolí Nílu sa dá pestovať bavlna, obilie, cukrová trstina a ovocie. Všade v Egypte som našiel datľovú palmu.

Cheopsova pyramída obelisk v Luxore

datľová palma Chrám boha Amona v Luxore Hatsepsovetin chram v Thebach

Tak takto vyzerá púšť Sahara Memnonove kolosy

Deň 4, 6. 7. 2005 Aby som sa dostal na plošinu Serengeti, tak som

Deň 4, 6. 7. 2005 Aby som sa dostal na plošinu Serengeti, tak som v Káhire nastúpil do lode, ktorá sa plavila po Níle a smerovala k prístavnému mestu Chartúm v Sudáne. V Chartúme sa rieka Níl rozvetvila ne dve rieky: Modrý Níl, ktorý smeroval k Etiópií a Biely Níl, ktorý končil v Ugande. Po prehliadke mestom som nastúpil do lietadla v Chartúme a odletel som. Pristál som v hlavnom meste Keni v Naerobi. Kráter Ngorongoro je od Naerobi vzdialený 470 km. Do vnútra krátera som sa dopravil terénnym jeepom. Rezervácia kráteru Ngorongoro leží severne od Tanzánie pri západnom okraji veľkej priekopovej prepadliny na hranici s Keňou. Má rozlohu 6 475 km 2. Bola vyhlásená za svetové dedičstvo a biosférickú rezerváciu. Žije tam kmeň Masajov, ktorý sa starajú o svoje stáda dobytka, oviec a kôz. Stredobodom chránenej oblasti je kráter Ngorongoro, ktorý je pozostatkom sopky. Patrí medzi jeden z najväčších kráterov na svete, ktorý má v priemere 14, 5 km a pokrýva plochu 264 km 2. Kráter je hlboký 610 až 762 metrov. V tejto oblasti sa nachádzajú buriny, jazerá a rozľahlé trávnaté savany, akácie, platany a baobab. Stromy sú nízke s rozložitou dáždnikovitou korunou. Trávnatá savana uživí množstvo bylinožravej zvery. V tejto oblasti sa nachádzajú pakone, zebry, gazely, byvoly, priamorožce, žirafy, slony, nosorožce dvojrohé, levy, hyeny, gepardy, leopardy, servaly a množstvo inej divej zvery. K celoročným obyvateľom týchto stepí patrí pštros dvojprstý, drop kori, myšiak čiernohrbý a sup bielohlavý. Na toto miesto prilietajú aj vtáky z Európy ako napríklad bocian biely, trasochvost žltý a lastovička obyčajná. Pretože sa tam nachádza toľko veľa zvery je toto miesto ideálne pre pytliakov, ktorý zabíjajú hlavne slony pre ich kly a nosorožce pre ich vzácne rohy, ktoré majú hodnotu až 30 000 $.

antilopy baobab žirafa

lev slon africký stádo zebier

Deň 6, 8. 7. 2005 Už keď som bol v Afrike v Keni, tak

Deň 6, 8. 7. 2005 Už keď som bol v Afrike v Keni, tak som autobusom cestoval do Mombasa, kde som si prenajal loď aj s posádkou a vyrazil som na plavbu naprieč indickým oceánom k ostrovu Srí Lanka. Na lodi mi posádka povedala, že sa tu nachádza ryba, ktorá pochádza ešte z kriedového obdobia asi s pred 70 mil. rokov. Prvý raz ju vytiahol miestny rybár v roku 1938. V čase kedy bola táto ryba vylovená bola neďaleko vedecká pracovníčka Marjorie Courtenay-Latimerová, ktorá sa o zvláštnom úlovku dozvedela. Po preskúmaní ryby zistila, že ide o lalokoplutvovú rybu, ktorá mala vyhynúť pred 70 mil. rokmi. Latiméria je dlhá až 1, 8 metra a môže vážiť až 80 kilogramov. Žije v hĺbke 70 až 400 metrov pod hladinou mora. Ja som im to neveril. Kapitán lode mi dal potápačský výstroj a išiel sa so mnou pozrieť do hĺbin indického oceánu. Indický oceán je tretím najväčším oceánom na Zemi. Zaberá 77 mil. km 2. Jeho objem sa odhaduje na 292 131 000 km 3. má priemernú hĺbku asi 1 100 m, maximálnu hĺbku dosahuje v Sundskej priekope (7 450 m). Indický oceán je obchodná cesta medzi Áziou a Afrikou. Na severe je ohraničený južnou Áziou; na západe Arabským polostrovom a Afrikou; na východe Malajským polostrovom, Sundskými ostrovmi a Austráliou; a na juhu Južným oceánom. Od Atlantického oceánu je oddelený 20. poludníkom a od Tichého oceánu 147. poludníkom. Dno oceánu je plné prekrásnych koralov a rýb. V oceáne sa nachádza množstvo ostrovov, mnohé sú samostatné ostrovné štáty. Jedným z nich je Madagaskar, štvrtý najväčší ostrov, ďalej sú to Komory, Seychely, Maldivy, Maurícius, Srí Lanka a Indonézia ležiaca na okraji oceánu. 24. 12. 2004 krajiny, ktoré obmýva Indický oceán boli zasiahnuté vlnami cunami. Cunami boli spôsobené zemetrasením v Indickom oceáne. Vlny pripravili vyše 226 000 ľudí o život a ďalšiemu viac ako miliónu zobrali strechu nad hlavou.

latimeria divna Muréna

korál Na obr. korálová ryba kanic. Korytnačka morská

Deň 9, 11. 7. 2005 Po dorazení na ostrov Srí Lanka sme zakotvili v

Deň 9, 11. 7. 2005 Po dorazení na ostrov Srí Lanka sme zakotvili v jej hlavnom meste Kolombo. Po prechádzke mestskými uličkami ma upútal obchod s morskými predmetmi. Vošiel som dnu. Po zhliadnutí krásnych korálov mi nedalo aby som si jeden kúpil na pamiatku po ceste indickým oceánom. Večer som si sadol do lietadla, ktoré letelo do mesta v amazonskej nížine Manaus, ktoré leží 1 600 km od mora. Amazonský prales tvorí najväčšia rieka sveta Amazonka má svoj prameň v peruánskych Andách a tečie 7 025 km cez Južnú Ameriku, kým sa nevleje do Atlantického oceánu. Viac než polovicu svojej dĺžky preteká cez Brazíliu. Amazonkou preteká jedna pätina svetových zásob sladkej vody. Amazonské lesy pokrývajú približne len 6% celkového povrchu Zeme, sú domovom pre približne 70% všetkých organizmov na Zemi. Žijú tu zvieratá ako napríklad leňochod, mravčiar, kolibrík, gibon, vrešťan, množstvo druhov hmyzu, plazov a vtákov. Z rýb tu žije nebezpečná piraňa, ktorá má ostré zuby. Väčšina zvierat žije v korunách stromov, kde má dostatok svetla. Ročne tu spadne 380 -1000 cm 3 zrážok. Teplota tu kolíše okolo 20°C - 30°C. V hlbinách pralesa dopadá len veľmi málo svetla. Stromy sú vysoké niektoré merajú až 60 metrov. Jednotlivé stromy tropického dažďového pralesa sa môžu dožívať 400 – 500 rokov. Lesy okrem kyslíka nám dávajú aj niečo iné. Rastliny sa používajú na výrobu liekov. Tropické dažďové pralesy sú závratnou rýchlosťou vyrúbavané, za jeden rok z neho nenávratne zmizne 160 000 km 2 lesa.

vreš ťan piraňa leňoc hod kolib rík Amazonka

Deň 14, 16. 7. 2005 Z mesta Manuas som odletel neskoro v noci a

Deň 14, 16. 7. 2005 Z mesta Manuas som odletel neskoro v noci a letel som do Ruska. Pristál som v Petrohrade. V Petrohrade som si prenajal terénny jeep a vydal som sa na polostrov Kola, ktorý leží na severe Ruska. Poloostrov obmýva z juhu Biele more a zo severu Severný ľadový oceán. Kola sa nachádza nad severnou polárnou kružnicou. Autom sa dopravil do mesta Murmansk, kde som aj prespal v motely. Spal som vo svetri, lebo je tam strašná zima. Polostrov Kola má rozlohu približne 100 000 km 2. Hustota obyvateľstva je veľmi riedke, pretože tam žije málo obyvateľov. Prevažujú tu Rusi a menšiu menšinu tu tvoria aj lovci kmeňov Lopari a Saami (Laponci). Ciest je tu minimum. Väčšina ciest vedie tundrou či bez lesnou horskou oblasťou. Žijú tu soby, vlci, losy a medvede. Na polostrove Kola sa uskutočnil najhlbší vrt na svete, ktorý dosiahol hĺbku až 12 000 metrov. Studené podnebie a premrznutá pôda tu neumožňuje pestovanie poľnohospodárskych plodín. Kola je polostrov bohatý na nerastné suroviny ako sú nikel, azbest, apatit a fosfátové ložiská. Rastlinstvo tvorí prevažne nízka vegetácia ako sú machy, lišajníky a trávy. V južnejšej oblasti sú to zakrpatené vŕby a brezy. Podnebie je tam veľmi studené, teploty niekedy dosahujú až -70°C. Náboženský život určujú šamani, ktorí dokážu rozoznať príčiny choroby. Najdôležitejším kultom je medvedí rituál. Počas tohto rituálu sa nesmi hovoriť ani jesť. To zaisťuje ďalší život medveďa, a tým sa zabráni, aby sa lovci nezabíjali.

Medveď biely los vlk

Deň 17, 19. 7. 2005 Z polostrovu Kola som odletel do severnej Ameriky do

Deň 17, 19. 7. 2005 Z polostrovu Kola som odletel do severnej Ameriky do mesta Denver. Z Denveru som autom išiel na sever do Wyomingu, kde sa nachádza Yellowstonský Národný Park je najväčšou prírodnou rezerváciou v USA. Rozkladá sa na území troch štátov Wyoming, Montana a Idaho. Má rozlohu okolo 9 000 km 2. Je tu veľké množstvo gejzírov, kaskád a množstvo potôčikov. Pred príchodom Európanov tu žili príslušníci severoamerického indiánskeho kmeňa Siksika, Šošoni a prérioví Indiáni. Národný park ohrozujú prírodné katastrofy ako sú požiare. Pre tento park je typický Los americký, Jeleň Wabi a medvede. Stepi sa rozkladajú sa od kanadskej provincie Alberta cez stredozápad USA takmer po severné Mexiko. Stepi sú obrovské rovinné oblasti s trávnatým porastom (20 -50 cm). Na stepiach sa hlavne pestuje kukurica a pšenica. Zrážky sa tu pohybujú okolo 300 mm ročne čo spôsobuje malú vlhkosť vzduchu. Žijú tu hlavne bylinožravé živočíchy ako sú bizóny, svište a žije tu aj vidloroh.

svišť bizón

Deň 23, 25. 7. 2005 Z divokých prérií Ameriky som odletel ku protinožcom do

Deň 23, 25. 7. 2005 Z divokých prérií Ameriky som odletel ku protinožcom do Austrálie. Pristál som v najväčšom meste Sydney. V Sydney som navštívil Sydney Opera House, ktorá ma očarila svojím dizajnom, ale moja cesta tam nekončila. Išiel som na západ od Sydney pozrieť na Modré vrchy dostali pomenovanie podľa oparu, ktorý sa robí pri prechode slnečného žiarenia cez výpary eukalyptových stromov. Eukalyptové stromy nenájdeme vo vnútrozemí, pretože sú tam veľké horúčavy. Eukalyptové stromy sú takmer vždyzelené a je ich tam okolo 450 druhov. Takéto lesy vyhovujú pre život koaly. Koala dorastá do dĺžky 70 – 80 cm a váži 9 – 14 kg. Predné končatiny umožňujú koalám pevne sa držať konára. Koaly väčšinu dňa prespia a ožívajú až po západe slnka. Eukalyptové listy majú príjemnú arómu a využívajú sa aj v mastičkárstve. V súčasnosti sú koaly sú prísne chránené. koala

Deň 28, 30. 7. 2005 Na lesy mierneho pásma som sa išiel pozrieť do

Deň 28, 30. 7. 2005 Na lesy mierneho pásma som sa išiel pozrieť do Malých Karpát, presnejšie do Smoleníc kde sa pestuje vinič. V Smoleniciach som navštívil Smolenický zámok, v ktorom sídli Slovenská akadémia vied. V Malých Karpatách sa nachádza jaskyňa Driny, ktorá je jediná sprístupnená jaskyňa na západnom Slovensku. Cestou do jaskyne som prešiel pomedzi dubové a bukové lesy, ktoré sa tu nachádzajú. Malé Karpaty sa geologicky začínajú na južnom brehu Dunaja pri Litavskom pohorí, končia sa Čachtickým krasom pri Novom Meste nad Váhom. Ich dĺžka je okolo 100 km. Najtypickejšou časťou je stredné pásmo, ktoré sa rozkladá medzi Bratislavou a Bukovskou dolinou. Prevažujú v ňom listnaté opadavé stromy hlavne duby, buky. Drevo v nich vyťažené sa najčastejšie využíva v stavebníctve a na výrobu papiera. V našich lesoch teda rastú všetky stromy typické pre mierne pásmo Európy. V najnižších nadmorských výškach od 100 do 600 m n. m. sa vyskytujú dubové lesy. Najvýznamnejšie dreviny sú dub letný, dub zimný, drieň obyčajný, kalina siripútka a rôzne kry. Tieto lesy sú u nás rozšírené hlavne v pahorkatinách a predhoriach pohorí. Vystupujú aj dosť vysoko, hlavne na južných svahoch pohorí a na žulách až do výšky 950 m n. m. Dubové lesy sú rozšírené od Bratislavy po Humenné a najsevernejšie rastú v Malej Fatre. Bukové lesy sa rastú u nás od Malých Karpát po Bukovské vrchy. Toto prostredie je domovom pre kuny, medvede, rysov, ale žije tu aj tetrov a hýľ.

Smolenický zámok Kvapľová v ýz v jaskyni D doba riny bučiny

rys hýľ tetrov hlucháň

Ilustrovaná encyklopédia ľudskej vzdelanosti Zvieratá a mláďatá Prírodné divy sveta Encyklopédia - Svet okolo nás Obrázky cez http: \www. google. sk http: \www. referaty. sk Vypracoval : Tomáš Toporcer ©