Desert damics de bns e de senyor Presoner
Desert d’amics, de béns e de senyor (“Presoner”) Jordi de Sant Jordi FET PER: ORIOL DELGADO RODRIGUEZ 1 ER BATXILLERAT E
CONTEXT Època: Renaixement (S. XV) Autor i Obra Jordi de Sant Jordi (1395 -1424) va ser un cavaller i poeta valencià vinculat a la cort reial (tenia la protecció del rei Alfons el Magnànim). En una expedició a Nàpols va caure presoner i va escriure aquest poema on expressa les seves angoixes i l’enyorança per la seva anterior vida (cortesana i sumptuosa). La poesia és una petició al rei (i a Déu) per a que el vinguin a rescatar el més aviat possible. Els seu cançoner té 18 composicions és essencialment amorós i segueix l’estructura de la lírica trobadoresca encara que està influenciat per l’humanisme i combina termes tradicionals amb els de Petrarca.
Estructura (mètrica): 5 octaves de versos decasíl·labs amb tornada de 4 versos (ABAB). Rima: Cadeno encadenada (ABAB CDCD) Art major, Consonant. Temàtica: Exaltació dels sentiments d’un presoner a causa de la seva soledat.
Figures retòriques: -Antítesis: vers 10 - 12. Passat-Actualitat. -Personificació: versos 13 - 14. Personifiquen la “Fortuna” (personatge al·legòric) com a responsable d’haver-lo fet arribar aquí. -Enumeració: Tercera estrofa. Diu que l’han fet presoner pel seu senyor, per servir-lo tan com podia, per les armes que l’han superat i per un poder més fort.
CONCLUSIÓ Concloem, que Jordi de Sant Jordi fou un poeta i militar sota la protecció del rei Alfons el Magnànim, va ser capturat a Nàpols i el van fer captiu a una presó. A la presó va fer aquest poema titulat “Presoner”, expressant els seus sentiments de patiment i enyorança per la seva antiga vida per mitjà d’alguna personificació i enumeració com una petició de rescat al rei. El poema te una rima cadeno encadenada i una estructura mètrica de 5 octaves de versos decasíl·labs amb tornada de 4 versos.
- Slides: 5