Autorzy Sylwia awrw Magdalena Krzywak 1 Informacje oglne

• Slides: 13
Download presentation
Autorzy: Sylwia Ławrów Magdalena Krzywak

1. Informacje ogólne 2. Muzeum piśmiennictwa i drukarstwa - Grębocin 2. 1 Dział piśmienniczy 2. 2 Dział papierniczy 2. 3 Dział drukarski 3. Toruń 4. Chełmno 4. 1 Zabytki Chełmna-kościoły 4. 2 Zabytki Chełmna-inne 5. Nasze przeżycia 6. Notka od autorów

Dnia 7 marca odbyła się wycieczka szkolna do Grębocina, Torunia i Chełmna. Uczestniczyli w niej uczniowie gimnazjum społecznego STO w Człuchowie. Podczas wycieczki mogliśmy zapoznać się z tajnikami piśmiennictwa i drukarstwa. W czasie pobytu w Toruniu, co prawda nie zwiedzaliśmy zabytków, ale za to mogliśmy zobaczyć jeden z największych i najnowocześniejszych w Polsce radioteleskopów. Oprócz tego, mieliśmy czas wolny na toruńskiej starówce. Ostatnim punktem programu naszej wycieczki było zwiedzanie Chełmna. Mogliśmy zapoznać się z historią tego ciekawego miasta. Mieliśmy możliwość zwiedzenia zabytkowych kościołów, średniowiecznych murów miejskich z basztami i innych zabytków.

Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie znajduje się w XIII wiecznym poewangelickim kościele w Grębocinie, koło Torunia.

Dział piśmienniczy to historia powstawania papieru i pergaminu, techniki pisania i iluminowania inkunabułów oraz nauka pisania gęsim piórem.

Dział papierniczy obejmuje zagadnienia z historii piśmiennictwa europejskiego i azjatyckiego, można tu również własnoręcznie wyczerpać papier.

W części drukarskiej omawiana jest historia i technika druku oraz sprzęt drukarski, drukowany jest również certyfikat pobytu w muzeum.

Czy wiesz że. . . Nasz pobyt w Toruniu ograniczył się niestety tylko do

Czy wiesz że. . . Nasz pobyt w Toruniu ograniczył się niestety tylko do spędzenia czasu wolnego na starówce i obejrzenia radioteleskopu. Toruńskie pierniki są pakowane w kartoniki w kształcie słynnych, zabytkowych budowli Torunia, np. . Ratusza Staromiejskiego, Domu Kopernika, toruńskich spichlerzów i innych.

Chełmno woj. kujawsko-pomorskie, na prawym brzegu Wisły; 21. 6 tys. mieszk. Jedno z najstarszych miast Polski; w X w. gród obronny; od XI do XIII w. siedziba kasztelanii; w 1228 nadane Krzyżakom; jako stolica ziemi chełmińskiej (1230 -1250) było gł. Miastem Krzyżakom; ówczesna nazwa: Kulm. Magdeburskie prawa miejskie w 1232 (inne źródła: 1233), które stały się wzorem ustrojowym dla lokowanych miast w Prusach, Pomorzu Gdańskim i na Mazowszu. W XIV w. rozkwit miasta jako ośr. handl. , należącego do Hanzy; od schyłku XIV. Utrata znaczenia gosp. W 1466 znów w granicach Polski; XIV-XVIII w. ważny ośrodek szkolnictwa, w XVII w. działała tu akademia związana z Uniwersytetem Jagiellońskim; w latach 1772 -1919 pod zaborem pruskim (1807 -1815 w Księstwie Warszawskim), następnie w granicach Polski; w XIX w. jedno z ognisk odrodzenia narodowego na Pomorzu. Podczas okupacji hitlerowcy wymordowali ok. . 5 tys. mieszk. W latach 1919 -1975 Chełmno było siedzibą powiatu. Zachowany średniowieczny układ przestrzenny z murami obronnymi (17 baszt) i got. Bramą Grudziądzką XIV-XV w. , przebud. ; fara halowa, got. (ok. . 12901333) z bogatym wystrojem wnętrza; zespół klasztorny Cysterek (później Benedyktynek) z kościołem, po 1266 do pocz. XIV w. ; kościół Dominikanów, po 1244, rozbud. w XIV i XVII w. ; kościół Franciszkanów (ok. . 1290 -XV w. ); kościół szpitalny św. Ducha (ok. 1290 -1300); ratusz późnorenes. na got. zrębie, z attyką (1567 -1570 i 1595 -1599); przebud. w 2. poł. XIX w. ; spichlerze (XVIII / XIX w. ); domy zabytkowe z XVIII i XIX w.

Kościół Farny Kaplica św. Marcina Kościół pofranciszkański pod wez. św. Jakuba Starszego i św. Mikołaja Zespół klasztorny Kościół podominikański pod wez. św. Piotra i Pawła Kościół pod wez. św. Ducha

Ratusz Fragment murów miejskich Baszta prochowa Akademia chełmińska Brama Grudziądzka

W czasie wycieczki mieliśmy możliwość odwiedzenia wielu ciekawych miejsc. Jednym z nich było muzeum piśmiennictwa i drukarstwa w Grębocinie. Najbardziej podobała nam się nauka pisania gęsim piórem, pomimo iż mieliśmy również możliwość czerpania papieru i drukowania certyfikatu pobytu w muzeum. Pomimo tego, że w planie pobytu w Toruniu było zaplanowane spotkanie z wykładowcą UMK, niestety nie doszło one do skutku, czego bardzo żałujemy. Mimo wszystko zobaczyliśmy radioteleskop, przy którym wiele osób robiło sobie zdjęcia. Na starówce mieliśmy czas wolny, podczas którego mogliśmy zjeść obiad i pochodzić po sklepach. Przy wyjściu z Mc. Donald’s zdarzyła się bardzo śmieszna historia. Michalina Gawin, z która spędzałyśmy czas wolny, stała się pośmiewiskiem całej ulicy, ponieważ przewróciła kosz na śmieci wraz z jego zawartością. Kosz z hukiem zaczął się turlać po ulicy. My, czyli Sylwia i Magda nie chciałyśmy się z nią utożsamiać, więc szybko schowałyśmy w jednym z pobliskich sklepów. Ostatnim punktem programu wycieczki była wizyta w Chełmnie. Była to nie lada gratka dla miłośników historii, gdyż w Chełmnie znajduje się wiele zabytków. Największe zainteresowanie wzbudziły w nas mury miejskie z basztą prochową, jednak nie podobało nam się to jak przewodniczka za mocno wychwalała Chełmno- brzmiało to zbyt sztucznie. Ogólnie wycieczka podobała się nam. Dowiedziałyśmy się na niej wielu ciekawych faktów np. jak wyrabia się papier, co do tej pory było dla nas tajemnicą.

Zdjęcia zamieszczone w tej pracy pochodzą ze stron internetowych: - www. grebocin. pl - www. chelmno. pl gdyż z przyczyn technicznych nie udało nam się zamieścić zdjęć zrobionych własnoręcznie.